دوره مهارتی : رعایت استانداردهای ادوات صید و صیادی ماهیان استخوانی به منظور بهره برداری مسئولانه

در این وبینار صید با تور پره ساحلی و مشخصات تور ، زیست سنجی ماهیان (اندازه گیری طول، وزن و تعیین سن نمونه ها)و فراوانی ماهیان نابالغ سه گونه ماهی کپور، کفال طلائی و سفید در هنگام روز و شب در صید تجاری ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

رایگان
تعداد جلسات:
2 جلسه
طول هر جلسه:
60 دقیقه
هزینه دوره:
رایگان
افزوده شده در:
یک شنبه 24 بهمن 1400
دسته بندی:
آموزش‌های درون سازمانی
وضعیت:
منتشر شده

محتوای دوره

بيش از 15 گونه از انواع ماهيان استخواني توسط حدود 11000 نفر صیاد در قالب 120 شركت تعاوني پره در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان صيد و بهره‌برداري می شوند. در بین این ماهیان، ماهی سفید، کفال و کپور بیشتر از سایر گونه‌ها صید شده و تقریبا 90 درصد صید ایران در بخود اختصاص می دهند. در راستای بهره‌برداری مستمر و پایدار از ذخایر ماهیان استخوانی، چهار عامل اصلی شامل زمان صید، مکان صید، استانداردهای ادوات صیادی و سقف قابل برداشت سالانه نقش تعیین کننده ای دارند.
در این دوره رعایت استانداردهای ادوات صید-صیادی و زمان شروع و خاتمه صید با توجه شرایط اکوسیستم دریای خزر بطور کامل تشریح خواهد شد. ابتدا شرکت کنندگان با زمان تخمریزی گونه های مهم اقتصادی بخصوص ماهی سفید و ماهی کفال طلایی آشنا شده و لزوم عدم صید در هنگام تخم ریزی انبوه ماهیان مذکور آشنا خواهند شد. سپس قسمتهای مختلف تور پره تشریح شده و لزوم رعایت استانداردهای این ادوات در راستی جلوگیری از صید ماهیان نابالغ مورد بحث و بررسی قرار خواهد شد. صید انبوه ماهیان نابالغ سبب صید بی رویه رشد شده بطوریکه ماهیان قبل از اینکه به اولین بلوغ جنسی خود دست یابند صید شده و از چرخه حیات خارج می شوند. در نهایت با ارائه مثالهای مرتبط، کیفیت ماهیان صید شده در دریای خزر طی دهه اخیر مورد ارزیابی قرار می گیرد.




این دوره را به دوستان خود معرفی کنید